Więcej...
Tutaj jesteś:   Strona główna  /  Henryk i Stanisława Witaczkowie  /  Unikatowe wzornictwo
  • Próbki materiałów z CDSJ, fot. B. Krupa
  • Wzorniki materiałów z CDSJ, fot. B. Krupa
  • Sklep CDSJ - Warszawa, ul. Traugutta 2 (ze zbiorów Archiwum Państwowego w Warszawie)
  • Wnętrze jednego ze sklepów (ze zbiorów Archiwum Państwowego w Warszawie)

Unikatowe wzornictwo

„Najbardziej oczywiście była znana produkcja, pojawiająca się w sklepach „Milanówka”, tkaniny sukienkowej, koszulowej, bieliźnianej, mięsiste atłasy, cienkie kraciaste tafty i cudownie mieniące się tafty wieczorowe. Cieszyły męskie żakardowe krawaty, szaliki i apaszki oraz małe, bajecznie kolorowe chusteczki do butonierki, podobno przynoszące szczęście… Tak przynajmniej twierdzili studenci UW, którzy mieli dwa kroki do sklepu „Milanówka” przy ul. Traugutta 2.”

Beata Witaczek-Nehring

Wspomina Stanisława Witaczek:

„[…] Z ratunkiem przychodzi osoba, od której najmniej można by tego ratunku oczekiwać, Jadwiga Witaczkowa – matka. Ta blisko siedemdziesięcioletnia staruszka, widząc troskę swych dzieci i impas bez wyjścia, decyduje się szybko. […] Na razie w wynajętym prywatnym mieszkaniu w Warszawie, a potem w sklepie przy ul. Traugutta staruszka ta, która nic poprzednio nigdy nikomu nie sprzedawała, sprzedaje ludziom swoiste wyroby CDSJ. Nie jest to bowiem zwykła sprzedaż, ale raczej pogadanka o jedwabiu i jedwabnictwie krajowym, raczej nauka rozróżniania jedwabiu prawdziwego od falsyfikatów i włókien sztucznych, raczej towarzyska rozmowa. Ludzie z tego sklepu dowiadują się o polskich jedwabiach, hodowli jedwabników. Jest to jednocześnie placówka propagandowa.

Później Stacja Jedwabnicza zakłada analogiczne placówki dla sprzedaży swych wyrobów, skupu oprzędów i rozdziału jajeczek jedwabników oraz propagandy – w Poznaniu, Krakowie, Katowicach.”

Beata Witaczek-Nehring:

„Jedwab z „Milanówka” kojarzył się z wysoką jakością i oryginalnym wzornictwem. Stało się tak nie od razu, ale dzięki wytrwałej pracy, wyobraźni i wysokim wymaganiom, jakie sobie stawiano. Doświadczalnictwo, od początku zaznaczone w nazwie Stacji Jedwabniczej, dotyczyło nie tylko jedwabnika i morwy, ale również tkanin. Zachowały się wzorniki próbnych opracowań z całymi sekwencjami wariantów kolorystycznych danego pomysłu. […] Krótkie serie poszczególnych wzorów miały charakter unikatowy.

W roku 1937 CDSJ zorganizowała w Warszawie Studio Mody. Placówka ta miała, poza sprzedażą, projektować, a więc, jak głosi ulotka informacyjna „poszukiwać nowych form piękna i celowości w stroju kobiecym, dążyć do osiągnięcia harmonii między formą a materiałem.” Głębokim pragnieniem Stanisławy Witaczkówny było, aby twórczość w dziedzinie projektowania odzieży stała się w Polsce jedną z dyscyplin sztuk plastycznych, tak jak twórczość w dziedzinie architektury wnętrz.

[…] Warszawska Akademia Sztuk Pięknych była w latach dwudziestych XX wieku miejscem, gdzie środowisko architektów wnętrz oraz projektantów mebli, tkaniny, ceramiki i szkła, chcąc realizować w praktyce swoje założenia ideowe w sztuce, utworzyło Spółdzielnię Artystów Plastyków „Ład”. W pewnym okresie zorganizowano wspólne przedstawicielstwa „Ładu”, „Leszczkowa” i „Milanówka” w Katowicach i Gdyni. Na wystawie „Polska Sztuka Stosowana” (COPE TOWN, DARTER’S GALLERY, 1937r.) znalazły się koło siebie eksponaty „Milanówka”, „Buczacza” i „Ładu”. Spotykano je też na Powszechnych Wystawach Krajowych w Poznaniu, Targach Poznańskich, Targach Wschodnich we Lwowie i wreszcie na wspaniałej międzynarodowej wystawie „Sztuka i Technika” w Paryżu w 1937r., gdzie Polska odniosła wielki sukces. Zespół budynków polskiego pawilonu, harmonijnie usytuowany w ogrodach TROCADERO, zdobył Grand Prix. […] CDSJ miała swoją małą cząstkę, prezentując witrynę z tkaninami oraz wyrobami technicznymi, odzieżowymi i dekoracyjnymi z jedwabiu prawdziwego. Jej tkanina żakardowa została również użyta przez arch. Barbarę Brukalską w projektowanym przez nią wnętrzu wypoczynkowym. Znalazły się też w tym wnętrzu rzeźby Augusta Zamoyskiego.”

  2015  /  Henryk i Stanisława Witaczkowie  /  Ostatnie uaktualnienie: Styczeń 8, 2016 przez Bartek Krupa  / 

Ta strona korzysta z plików cookie ("ciasteczka"). Pozostając na niej, wyrażasz zgodę na korzystanie z cookies. Dowiedz się więcej...

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close